De baião ontstond bij de plattelandsbevolking in het noordoosten van Brazilië. Tegenwoordig bevat baião ook elementen uit indiaanse, Afrikaanse en Europese muziek. De belangrijkste indiaanse elementen zijn fluiten en houten shakers. Afrikaanse invloeden zijn bijvoorbeeld atabaque drums en vraag-antwoord zang. Europese invloeden komen van dansen als polka, mazurka en schottische, maar ook van Portugese muziek. Ook het begeleidende ritme met twee pandeiros heeft Europese wortels.
De ritmische formule van de baião werd de basis van veel andere muzieksoorten als forró, côco en embolada. Het belangrijkste instrument is de zabumba. Deze wordt bespeeld met een mallet (een type drumstok) in de ene hand en een drumstok in de andere, die de beide vellen van de drum bespelen. De melodieën zijn meestal mixolydisch of lydisch b7 van aard. Het wordt geschreven in 4/4 maar soms ook in 2/4 of 2/2.
De baião wordt meestal geassocieerd met de staat Pernambuco, net ten noorden van Bahia. Ondanks het kleine oppervlak van Pernambuco heeft de baião veel Braziliaanse muziek en Braziliaanse zangers beïnvloed. Luister maar eens naar Gilberto Gil of Luiz Gonzaga. Ook meer zuidelijk in Rio de Janeiro of São Paulo is de invloed merkbaar. De baião is een volksmuziek en werd lange tijd door de stedelijke bovenklasse genegeerd.
Titel | Musicus | Componist | Album | Jaar |
---|---|---|---|---|
Baião malandro | Egberto Gismonti | Egberto Gismonti | Carmo | 1977 |
Baião malandro | Hamilton de Holanda | Egberto Gismonti | Hamilton de Holanda | 2001 |
Asa branca | Gilberto Gil | Luiz Gonzaga – Humberto Teixeira | Gilberto Gil, as canções de Eu, Tu, Eles | 2000 |
Asa branca | Dominguinhos – Sivuca – Oswaldinho | Luiz Gonzaga – Humberto Teixeira | Cada um belisca um pouco | 2004 |
Baião por acaso | Nosso Trio | Vento Bravo | 2006 | |
O ovo | Hermeto Pascoal – João Claudio Moreno | E sua visão original do Forró | 1999 |